اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ . خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ . اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ . الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ . عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ


24 Sep 2011

Khath Naskhi

Khat naskhi dikatakan sebagai seni yang berasal danberkembang dari tulisan arab asli. Ia bermula dari Khat Arami, Nabati, Kemudiandikenal dengan Khat Hijazi. Tulisan ini melalui proses perbaikannya dalambeberapa peringkat. Pada kurun ketiga dan keempat hijriah, seorang menteri daridinasti Abbasyiah yaitu Ali bin Muqlah atau lebih dikenal dengan Ibnu Muqlahbersama saudaranya Abdullah, telah memperhaluskan tulisan ini dan menciptasuatu kaedah yang dikenali kini sebagai Kaedah Penulisan Khath Naskhi. Iamenjadi terkenal terutamanya pada kurun kelima. Khath ini terus diminati danmula dipelajari secara meluas.
Semasa pemerintahan Atabik Khat Naskhi mengalamiproses pengindahan secara menyeluruh. Sehingga ada yang menyebut sebagai “KhatNaskhi Atabik”.
Khath Naskhi pada dasarnya lebih muda daripada Khath Thulutsdan gampang diajarkan kepada orang awam, pelajar sekolah dan kanak-kanaksebagai asas untuk menulis Khath. Penggunannya amat meluas sekali sehinggamesin ketik, komputer dan mesin cetak kebanyakannya menggunakan font jenisKhath Naskhi.
Khath Naskhi sering digunakan dalam penulisan disebabkansifatnya yang cantik dan muda dibaca. Maka oleh sebab itulah Khath Naskhisangat praktis digunakan untuk penyalinan mushaf Al-Qur’an, Hadist,kitab-kitab, majalah, dan lain-lain (Dalam Ahlalkitaabati Khottu Annaskhi "SAKAL")
Ini dia contoh bentuk tulisan Khath Naskhi sobat....


0 comments:

Posting Komentar